Magnetismus a magnety jsou jednou z kapitol, které se vyučují na základních a středních školách v rámci předmětu Fyzika. Celá řada učitelů fyzikální jevy vysvětluje pouze ústně, bez jakýchkoliv praktických pokusů, které by si studenti mohli následně také vyzkoušet. Paní Mgr. Kateřina Lipertová, která vyučuje fyziku a matematiku na Církevním gymnáziu v Plzni přistupuje ke svým hodinám fyziky jinak. Například nyní její primáni vystavují ve škole magnetické hračky, které si sami vyrobily.
Paní Lipertová na úvod našeho rozhovoru se prosím našim čtenářům ve stručnosti představte.
Učím fyziku a matematiku na Církevním gymnáziu Plzeň. Jsem členem sdružení Heuréka, kde si učitelé fyziky vzájemně vyměňují zkušenosti s výukou. Naším heslem je „fyzika hlavou a rukama“. Jsem vedoucí regionálního centra Elixíru do škol, kde se každý měsíc setkávají učitelé fyziky (nejen) plzeňských škol, aby si „pohráli“ s fyzikou a získali inspiraci pro svojí výuku.
Fyzika je pro většinu studentů spíše neoblíbeným předmětem. Cítíte, že díky celé řadě pokusů, kterých se žáci účastní, se u nich toto vnímání mění?
Já samozřejmě doufám, že na naší škole tohle neplatí:) Naši žáci si už od prvních hodin objevují fyzikální zákonitosti sami na základě vlastních pokusů. Součástí tohoto „pokusování“ je pak i výroba vlastních fyzikálních hraček a jejich výstava (s komentářem výrobců) pro ostatní žáky školy. Pořádáme akci Primáni pokusují, kde žáci předvádějí pokusy pro své rodiče a kamarády. Každoročně také pokusujeme pro veřejnost na Dnech vědy a techniky a na Noci vědců. Žáci také často natáčejí naše pokusy na video. Videa je možné zhlédnou na Youtube. S filmem Hejblata-fyzika v akci jsme dokonce vyhráli jednu z cen na festivalu MFF Praha.
Magneticportal.cz je web s podtitulem vše o magnetech, proto mě velmi zaujalo, že žáci ve svých hodinách vyrábějí vlastní magnetické hračky. Jak jste přišla na tento nápad a jak to baví samotné žáky?
Magnetická hračka je vlastně první, co si primáni vyrobí. Poté, co provedeme řadu pokusů s magnety a vysvětlíme si, jak magnety fungují, dostanou žáci úkol vyrobit hračku.
Při výrobě magnetických hraček necháváte žákům maximální volnost, aby byli kreativní, nebo se je snažíte nasměrovat konkrétním směrem?
S žáky probereme možnosti, jaké magnety nabízejí, a pak už děti popustí uzdu své fantazii a vyrábějí závodní dráhy pro magnetická autíčka, labyrinty, magnetické levitátory, skákající žáby, magnetické holičství, motýly poletující z květu na květ, magnetické divadlo, kočku pronásledující myš atd. Přestože jsem už viděla hraček spoustu, vždycky jsem překvapena něčím novým. Právě spojení fyziky a výtvarna mě na výrobě hraček nejvíc baví.
Jaké typy magnetů a jaké další pomůcky žáci využívají při výrobě hraček?
Používáme obyčejné feritové magnety na nástěnky, ale i magnety neodymové. Při výrobě většiny hraček vystačíme s tím, co děti doma běžně najdou, kartón, špejle, dráty a lepidlo. Při výrobě elektrických strojků na konci primy samozřejmě přidáme LED diody, motorky, bzučáky a baterie. Ale i elektrickou výrobu děti hravě (a nadšeně) zvládají.
Předpokládám, že výroba magnetických hraček není jediným aktivním zapojením studentů v rámci fyziky. S jakými dalšími fyzikálními jevy ve vašich hodinách se mohou žáci aktivně setkat?
Kromě magnetických hraček děti vyrábějí elektrické strojky, balancující hračky, kaleidoskopy a dalekohledy, horkovzdušné balóny, píšťalky a frkačky,pumpy a ponorky, elektrické brouky a hejblata, staví Leonardův samonosný most, pokusují se suchým ledem atd.
Určitě si monitorujete, kolik vašich studentů následně maturuje z fyziky a případně pokračuje na vysoké škole technického typu. Je toto procento vyšší, než je průměr na jiných školách?
To neumím přesně říct. S mnohými z bývalých studentů jsem v kontaktu a vím, že se jim na technických vysokých školách daří. Ale doufám, že i těm, kteří si vybrali nakonec něco jiného, byla „fyzika hlavou a rukama“ k užitku.
Děkuji za rozhovor
Tomáš Zmrzlík
Více fotek magnetických hraček z Cirkevního gymnázia v Plzni naleznete zde a zde.
Autorem fotek je Mgr. Kateřina Lipertová